1974971.jpg

Jihuu, perjantai ja leivontapäivä! Leipominen on kyllä ihanaa ja siinä jotenkin rauhoittuu. Vaikka välillä keittiö on leipomisen jäljiltä aivan hujan hajan, niin kyllä siitä saa kivan palkinnon. Ja ihanan tuoksun kotiin.
Porkkanakakkua on blogeissa näkynyt viime aikoina paljon. Mieheni tykkää siitä ihan hirmuisesti ja pitihän sitä leipoa pitkästä pitkästä aikaa. Googletin eri vaihtoehtoja ja tein tämän Iltasanomien ohjeella.
Valitsin tuon ohjeen siksi, kun se oli sopivan pieni meille. Kyllähän muita ohjeitakin olisi voinut puolittaa, mutta tuo sopi minulle hyvin.
Ja sopivan pienellä tarkoitan sitä, kun tuo meidän Iskä syö herkkuja niin paljon kuin niitä on, eli mitä pienempi kakku, sitä vahemmän syötävää ja sitä vähemmän makkaroita vyötärölle.. Eks olekkin hauska ajattelutapa? Mutta se toimii, ainakin minun mielestäni!

2 kananmunaa
2 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
100 g sulatettua voita
3 dl porkkanaraastetta
2 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1 tl kanelia  ( laitoin 2 tl )
ripaus muskottia  ( minä en laittanut )

Kuorrutus:
n. 100 g tuorejuustoa  ( minä laitoin 200 g Olympia sulatejuustoa )
50 g voita sulatettuna
1,75 dl tomusokeria  ( minä laitoin 2 dl )
1 tl vaniljasokeria
(mantelirouhetta koristeluun) Tätä ei siis lukenut ohjeessa, mutta minä lisäsin

¤ Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sekoita joukkoon hieno porkkanaraaste, voisula ja kuivat aineet. Rasvaa ja jauhota tasapohjainen n. litran vetoinen kakkuvuoka ja kaada taikina vuokaan. Kypsennä 200 asteesssa n. 20-30 min. Jäähdytä.
Kumoa kakku vuoasta. Vatkaa kuorrutusaineet kuohkeaksi ja levitä kakun pinnalle
.

Tuohon kuorrutukseen ei kannata heti kaataa kaikkia voita, koska siitä tulee helposti liian löysää. Kannattaa laittaa voita ja tomusokeria pikku hiljaa vuorotellen.

1974973.jpg

EDIT. Tässä vielä kuva palasta

1978732.jpg
Tuota kuorrutetta oli meidän makuun ihanan reilusti.. NAM!